Բաց տվյալները (Open Data) այսօր հանդիսանում են հասարակությունների, պետությունների զարգացման կարևոր շարժիչ ուժերից մեկը։ Զանազան պետական գերատեսչությունների կուտակած ու հրապարակած բաց տվյալները Հայաստանում այսօր բավական մեծ զանգվածներ են կազմում:

Կոլբա լաբի «Նորարար առաջընթաց» ծրագրի շրջանակում Սամվել Մարտիրոսյանը իրականացրել է Հայաստանում պետական հատվածի բաց տվյալների քարտեզագրում, փորձելով պարզել, թե պետական հատվածի ինչպիսի՞ տվյալներ են հասանելի օգտատերերին և ինչպե՞ս է կարելի դրանք օգտագործել: Որո՞նք են տեղեկատվության շտեմարանների կիրառման տարբերակները և զարգացման ինչպիսի հեռանկարներ կան այս ոլորտում:

Տվյալների մի շարք պետական շտեմարաններ լրագրողական հակակոռուպցիոն և քաղաքացիական հետաքննությունների մեծ ներուժ ունեն, օրինակ՝ «Մեկ անձից կատարվող գնումներ» , «ՊՈԱԿ-ների ֆինանսավորում» , «Բարձրաստիճան պաշտոնատար անձանց հայտարարագրեր»: Սրանք օրինակներ են, երբ տվյալների շտեմարանները հետազոտողին թույլ են տալիս որոնողական ինքնուրույն աշխատանք կատարել: Հայաստանում գոյություն ունի տվյալների վիզուալիզացիայի մեկ հանրայնորեն հայտնի գործիք. դա ինտերակտիվ բյուջեն է:

Ինչ վերաբերում է տվյալների մշակման հնարավորություններին, ապա այս հարցում Հայաստանը մեծ հաջողությունների դեռ չի հասել: Ազգային վիճակագրական ծառայությունը տվյալների շտեմարաններ է տրամադրում բավական մինիմալիստական գործիքներով : Բացի դրանից՝ վիճակագրական տվյալները մշակելու համար գոյություն ունի ևս երկու հարթակ՝ Armstatbank  և Armdevinfo: Երկուսն էլ բավական բարդ և անհարմար են աշխատելու համար, արդիական չեն, հաճախ չեն աշխատում:Տվյալների տրամադրման միատարրության վերաբերյալ գոյություն ունի Կառավարության՝ «Ինտերնետ ցանցում պետական մարմինների պաշտոնական կայքերին ներկայացվող նվազագույն պահանջները հաստատելու մասին» որոշումը : Ըստ այդ որոշման՝ կայքերը պետք է համապատասխանեն ընդհանուր նորմերին: Սակայն իրականությունն այն է, որ համացանցի պետական հատվածը չափից ավելի բազմազան է: Տեղեկատվությունը տրամադրվում է առանց կոնկրետ ֆորմատի, հստակ ձևի։ Կայքից կայք փոխվում է տրամադրման ձևը։ Մի տեղում պարզապես html տարբերակ է, մեկ այլ տեղում՝ pdf, doc, xls։
Պետական գերատեսչությունից տրամադրվող տեղեկատվությունը երրորդ կողմի վերամշակման դեպքում կարող է դառնալ հասարակական կյանքը բարելավող բազմաթիվ ծրագրերի հիմք. օրինակ, կրթական համակարգի, տրանսպորտի, բնապահպանության, գյուղատնտեսության և այլ ոլորտների՝ համակարգված և ավտոմատացված կերպով մշակված տեղեկատվությունը։  Բայց նման լուծումներ ստանալու համար, տեղեկատվությունը պետք է․

  • միշտ լինի թարմ, վերանայված, ճշգրիտ,
  • լինի մեքենաների համար ընթերցվող ֆորմատով, օրինակ XML, CSV և այլն,
  • տրամադրվի մի քանի ֆորմատով:

Պետական տվյալների շտեմարանները և դրանց հետ աշխատելու հնարավորությունները

Գոյություն ունեն երկու մեծ կլաստերներ․ մարզպետարաններ և  ՀՀ դիվանագիտական ներկայացուցչություններ (տվյալ կլաստերները հասանելի են այս ցանկի ստորին հատվածում)

Գոյություն ունեն մի շարք մեծ տվյալների շտեմարանների կլաստերներ`

  • Էլեկտրոնային կառավարության շտեմարանները
  • Արդարադատության նախարարության և օրենսդրական տվյալների շտեմարանների կլաստեր

 

  • Ֆինանսական տվյալների շտեմարանների կլաստեր
  • Կրթական ոլորտի շտեմարանները
  • Տնտեսական շտեմարանների կլաստեր
  • Կենտրոնական բանկի շտեմարանները

 

 

Հետազոտության ամբող

ջական տարբերակը հասանելի է այստեղ